23 t/m 27 oktober - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu 23 t/m 27 oktober - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu

23 t/m 27 oktober

Door: Niels / Sandra

Blijf op de hoogte en volg NielsSandra

27 Oktober 2017 | Spanje, Sevilla

Oeps, het schrijven en zeker het uploaden van de dagboeken schiet er nogal bij in... Bij deze de verslagen van de afgelopen dagen!

23 oktober Cordoba
Vanmorgen weer lekker uit kunnen slapen en dat is ook wel zo prettig op vakantie. Vandaag hebben we geen bijzondere plannen en we blijven dan ook in de stad. We willen de Mezquita bezoeken, wat schijnbaar de mooiste moskee in de wereld is. We zoeken een klein tentje op voor een ontbijt, waar we een flinke tijd hebben gezeten. Direct hier tegenover zie je de versierde muren van de Mezquita al. Helaas is alles al flink aan het verweren en wat onderhoud is dan ook geen overbodige luxe. Wij willen daar wel aan bijdragen via ons ticket. Het binnenplein is heel groot met enorm veel superkleine kiezels in allerlei mooie mozaieken gelegd. Tussendoor staan nog bomen en allerlei watergeulen die bij een grote fontein vandaan komen. Het is veel groter dan verwacht en dan is het plein nog maar een derde van de totale oppervlakte. De moskee, die voor een gedeelte ook katholiek is, wordt druk bezocht. We hebben al snel een kaartje en lopen naar binnen. Werkelijk waar prachtig! Schitterende bogen waar mooie versieringen op zitten, maar vooral echt heel ruimtelijk ingericht. Normaal zie je in een kerk overal allerlei hele drukke versieringen, maar hier zitten die alleen aan de buitenkanten. Zo heeft het binnenwerk vooral een grote open ruimte met steeds terugkerende gekleurde bogen. Het is dan ook veel groter dan verwacht en we kijken een flinke tijd onze ogen uit. Na afloop van de tour doen we nog een rondje over het mooie plein waar we hard moesten lachen om een Francaise die haar zonnebril in de fontein heeft laten vallen en hem niet meer te pakken kreeg. Nu we dit ook van onze lijst kunnen strepen gaan we nog even de stad bekijken. Omdat de stad niet heel groot is, hebben we alles redelijk dichtbij en zijn we dan ook zo aan de andere kant. We spenderen de hele middag aan lekker door de stad slenteren en het zitten op een terrasje, heerlijk! Op zijn Spaans gaan we ook weer lekker laat aan het diner, het wordt pas om half 8 donker eind oktober en merken we de gezelligheid van de Spanjaarden. We belanden in een tapasbar met een superleuke bediening. De mensen zijn erg leuk en het eten is super! We krijgen de kleine hapjes in sneltreinvaart geserveerd en we zitten zo vol. Was weer een heerlijk relaxte dag zo.
24 oktober: Cordoba – Ronda
Na een rustig ontbijtje in de stad gaan we heel rustig aan op weg naar Ronda. Het is helemaal niet zo lang rijden, zeker niet als je de snelweg pakt, dus dat doen we dan ook lekker niet. We kiezen voor een binnendoorweggetje dat deels door de bergen voert. Veel leuker! Eenmaal in Ronda rijden we eerst door naar het einde van het dorpje, dan zitten we lekker dicht bij alle bezienswaardigheden. We zetten de auto neer en gaan eerst even lunchen want de dag draait alweer aardig. We lunchen alweer met tapas (gaat dat ooit vervelen?) en slenteren dan rustig door het dorpje heen. Slenteren is iets waar we heel goed in zijn geworden deze vakantie! De highlight van Ronda is een enorm hoge brug over een kloof en natuurlijk gaan we daar even kijken. Het is er inderdaad prachtig! Verder is er niet zo heel veel te beleven maar ook dit dorpje biedt weer genoeg mooie straatjes om lekker doorheen te struinen. We gaan maar eens het hotel opzoeken om ons wat op te frissen en om acht uur staan we bij een tapasrestaurantje voor de deur. Die zit helaas vol maar ze hebben nog wel een zuster-restaurant een paar honderd meter verderop. Prima, gaan we daar naartoe! Dat bleek de extra wandeling zeker waard, we hebben echt heerlijk gegeten! Op de kamer nog even een kopje thee gedaan en dan naar bed. Eigenlijk draaien die Spanjaarden de dagen een beetje om, maar dat vinden we helemaal niet erg!
25 oktober: Ronda – Gibraltar
Na wederom een relaxed ontbijtje stappen we weer in onze Polo om in twee uurtjes naar Gibraltar te rijden. We hebben niet zo’n goed idee wat we van deze stad / dit land moeten verwachten. We horen altijd over een ‘apenrots’ maar ja wat moet je je daar nou bij voorstellen? Al als we nog middenin het Spaanse platteland zitten, zien we een scherpe rotspunt omhoog steken. Zou dat…? Ja hoor, we slingeren er steeds dichter naartoe en dit blijkt inderdaad Gibraltar te zijn. We hebben ergens gelezen dat je de auto het beste voor de grens kunt parkeren dus die tip volgen we maar op. De paspoortcontrole stelt niets voor en dan zijn we ineens in Engeland! Echt heel gek… Er rijden Engelse bussen rond, de voertaal is Engels en zelfs de prullenbakken herkennen we van eerdere tripjes naar Engeland. Het enige wat niet Engels is, is dat ze hier gewoon rechts rijden! We pakken de bus naar het centrum en ploeteren ons via de mega-drukke Main Street (vol bezopen Engelsen) naar het hotel. Die straat vonden we maar niks dus we gaan meteen door de apenrots op. Na een uur in de rij gestaan te hebben kunnen we met een kabelbaan naar boven en ja hoor, daar worden we meteen verwelkomd door makaken! We zien een aapje ingepakte snoepjes jatten uit iemand’s rugzak. Hoe dom om dat zo los in je tas te hebben en toch is het wel grappig om zijn teleurgestelde gezicht te zien na het uitpakken van de snoepjes. Het waren van die keiharde dingen en hij smeet ze gelukkig weg in plaats van ze op te eten! Op de rots zijn verschillende bezienswaardigheden (met name restanten uit de oorlog) dus we lopen er lekker een beetje rond. Nou klinkt dat heel relaxed maar het is hier supersteil, dus onze kuiten beginnen lekker te branden. Na een paar uurtjes hebben we het wel gezien en pakken we de kabelbaan naar beneden. We kunnen het niet laten om een lekkere pint weg te happen in een Engelse pub en scoren daarna nog een pizzaatje. Dan is de energie echt op en gaan we naar het hotel voor een douche en een welverdiende nachtrust!
26 oktober: Gibraltar – Jerez
Vandaag zijn we voor onze doen vroeg wakker. Dat heeft er ook mee te maken dat het hotel van vandaag gewoon niet zo best is. Ach ja, we kunnen wel zeggen dat we op Gibraltar zijn geweest. We pakken een Engels ontbijt, hoe kan het ook anders? Vervolgens lopen we door Main Street richting de grens. Het is niet druk meer totdat we over de landingsbaan van het kleine vliegveldje lopen. Daarachter ligt de grenspost en begint de overdaad aan dagjesmensen al toe te nemen. We worden niet eens gecontroleerd aan de grens en mogen zo doorlopen. We hebben een van de langste autodagen voor de boeg, al is het vergeleken met andere vakanties nog niet echt lang. We besluiten niet de snelweg te nemen en lekker binnendoor te rijden. In dit gedeelte van Spanje blijken dat echt waardeloze hobbelwegen te zijn en we stuiteren dan ook alle kanten op. De zon begint meer en meer te schijnen en uiteindelijk wordt het 28 graden, heerlijk! Via wat korte cache-stopjes en een lekkere lunch in Cadiz rijden we richting Jerez. Ons ook wel bekend van de motorraces. We moeten even op de eigenaresse wachten en krijgen een heel enthousiast onthaal, veel uitleg over leuke eetgelegenheden en we besluiten de stad eens te verkennen. Na een uur slenteren, (ja gaan we weer) strijken we op een van de aanbevolen terrasjes neer en drinken we wat met een paar tapas ernaast. We zitten eigenlijk zo lekker dat we ons avondeten hier ook meteen doen. Pas als het compleet donker is en we enkele ongevraagde shows hebben bewonderd zijn we uitgegeten en rond half 10 zijn we eens terug voor een lekkere douche. Al met al een leuke dag achter de rug.
27 oktober: Jerez – Sevilla
Vandaag hoeven we niet zo ver te rijden dus we doen ’s ochtends lekker rustig aan. Beetje uitslapen, ontbijten… En zo komt het dat we pas tegen elven het appartement verlaten. We rijden via wat caches richting onze laatste bestemming: Sevilla. Omdat je in de stad natuurlijk helemaal niets aan een auto hebt, brengen we vandaag alvast onze huurauto weg. Gelukkig kan dat gewoon in de stad. Omdat dat punt twee kilometer van het hotel is, droppen we eerst de koffers bij het hotel. Dat heeft nogal wat voeten in aarde want het is razend druk in de stad en natuurlijk is er bij het hotel geen parkeerplek. Niels houdt daarom maar een taxiplek bezet terwijl ik als een dolle de koffers naar het hotel race! Al met al gaat dat prima en al vlot gaan we al filerijdend op weg naar Europcar. Na twee rondjes om het treinstation te hebben gereden zien we uiteindelijk waar we de auto moeten parkeren en dan is het vlot bekeken. De auto zat bij aankomst al onder de deuken dus een uitgebreide check is niet nodig en we kunnen lekker de stad in. We zoeken snel de schaduw op én een ijssalon, want dat is hard nodig met 32 graden op de thermometer! Niels voelt zich niet zo lekker dus die gaat even een tukje doen op de hotelkamer, terwijl ik in de stad nog wat souvenirs scoor. ’s Avonds pakken we nog een terrasje en wat tapas (nee, dat verveelt nog steeds niet) en daarna maar weer terug naar de kamer!

• 28 Oktober 2017 - 12:21

Atie Groot:

Hoi kids
    Wat leuk dat jullie de verslagen weer op internet gezet hebben, ik miste ze wel een beetje, want het is fijn om te lezen wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben.
    Deze reis klinkt eigenlijk best wel relaxt, het is ook wel prettig om in het tempo van de Spanjaarden mee te gaan. Zo te horen bevalt Spanje heel goed, mooi dat jullie het zo naar de zin hebben.
    Geniet nog even van de warmte en het lekkere eten en nog veel plezier.

• 28 Oktober 2017 - 19:20

Jenny:

Wat een heerlijke vakantie,en zeker leuk om weer mee te lezen,

nog even genieten van het heerlijke temperatuurtje!

Dikke kus van de katers en van Diesel en vooruit ook een van mij.