Dag 9 - 15 mei - Glenelg - Greshornish - Reisverslag uit Greshornish, Verenigd Koninkrijk van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu Dag 9 - 15 mei - Glenelg - Greshornish - Reisverslag uit Greshornish, Verenigd Koninkrijk van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu

Dag 9 - 15 mei - Glenelg - Greshornish

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg NielsSandra

15 Mei 2015 | Verenigd Koninkrijk, Greshornish

Ondanks dat de cottage waar we slapen sinds 1981 niet meer is gerenoveerd, staat er een prima bed! We slapen dan ook lekker uit vandaag. Omdat het al bijna kwart voor tien is als we klaar zijn om te gaan, besluiten we om een paar mijl verder te rijden en de oversteek te maken met de ferry. Die gaat namelijk vanaf tien uur en dat gaat ons qua tijdswinst niet heel veel opleveren, maar scheelt ons wel dertig mijl omrijden. De ferry blijkt net iets groter dan het pontje bij de Woude, we gaan er met vijf auto’s op en dat is al passen en meten. Er is ook niet echt een aanlegplaats maar gewoon een boothelling. Het bovenste gedeelte van de ferry kan draaien waardoor je er dan op kunt rijden. Het is echt fantastisch en we hebben ons dan ook rotgelachen. Een paar minuten later staan we aan de overkant en rijden we over een single track road Skye op. Het is hier waanzinnig mooi! Ook hier weer hoge bergen en een heidelandschap maar we krijgen er nog steeds niet genoeg van. We hadden het plan opgevat om naar de Fairy Pools te wandelen. Hoe dichter we die naderden, hoe slechter het weer… Het regende echt hard en tussen de bergen waaide het ook nog eens flink. Ons goed ingepakt met winterjassen en toch maar op pad gegaan. De Fairy Pools bleken ook in de regen prachtig maar na een half uurtje waren we er toch wel klaar mee en zijn we teruggegaan. We willen graag ergens opdrogen dus we rijden een stukje terug naar Carbost om een bezoekje te brengen aan de Talisker distillery, de enige whisky distilleerderij op het eiland. Daar blijken we echter pas over twee uur terecht te kunnen voor een tour dus we nemen een kort kijkje in het welkomstcenter en stappen dan toch maar weer in de auto. We zitten vlakbij Talisker Bay, schijnbaar een mooi strand met indrukwekkende kliffen dus daar rijden we ondanks het weer toch maar naartoe. Na een tijdje wachten in de auto wordt het zowaar droog dus toch maar op pad. Het is 1,5 kilometer lopen naar het strand en helaas begint het al snel weer te regenen. Bij het strand hebben we nog wel even verwonderd staan te kijken naar een watervalletje die (door de regen en harde wind) omhoog stroomde (!) maar snel weer teruggekeerd naar de auto. We rijden door naar Portree, de hoofdstad van het eiland. Dit blijkt een klein dorpje te zijn maar in het centrum zitten wel veel cafés, dus we stappen er eentje binnen voor een kop koffie. We hebben alleen een probleempje: de accommodatie waar we vanavond slapen, kunnen we niet vinden. De plaatsnaam is niet bekend in de TomTom en we kunnen deze ook niet vinden op de kaart! Gelukkig zit er in Portree een Visit Scotland infocenter en de dame achter de balie wist precies waar we moesten zijn. We zitten werkelijk in the middle of nowhere dus we kunnen het TomTom niet kwalijk nemen maar wat zitten we hier goed! In een compleet gerenoveerde cottage met alles erop en eraan. Heerlijk! Na een lange douche om weer een beetje warm te worden, rijden we terug naar Edinbane, het enige dorpje in de omgeving. In de plaatselijke Inn blijk je hier werkelijk fantastisch te kunnen eten dus daar worden we wel heel blij van na zo’n verregende dag. Omdat we eerder deze dag de kans niet hebben gekregen, bestellen we een Talisker whisky als toetje. Lekker dat hij is! ’s Avonds nog even een filmpje gekeken op de bank en op tijd naar bed.

• 16 Mei 2015 - 20:34

Atie Groot:

Hoi kids

Wat een prachtige natuur daar!
    Leuk dat we weer mee kunnen genieten.
    Jammer van de regen,maar gelukkig schijnt ook af en toe de zon.
    Veel plezier verder, groetjes mam