24 mei 2019: Egilsstaðir – Rauðaberg - Reisverslag uit Höfn, IJsland van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu 24 mei 2019: Egilsstaðir – Rauðaberg - Reisverslag uit Höfn, IJsland van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu

24 mei 2019: Egilsstaðir – Rauðaberg

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg NielsSandra

24 Mei 2019 | IJsland, Höfn

Vandaag gaan we een echte rijdag tegemoet: bijna 300 kilometer. Onderweg staat er geen enkele bezienswaardigheid gepland, dus het wordt echt kilometervreten vandaag. Eerst maar eens lekker uitslapen, want met comfortabele bedden en een goed sluitend gordijn lukt dat eindelijk een keer. Na het ontbijt willen we nog even wat proviand inslaan bij de supermarkt, maar die gaat pas om tien uur open. Bijzonder! Dan maar zo op pad, verhongeren zullen we evengoed niet. Hoewel onze eindbestemming hemelsbreed maar 100 kilometer verderop ligt, is de daadwerkelijke afstand dus bijna drie keer zo groot. Al snel merken we waarom: de ringweg volgt namelijk alle fjorden aan de oostkust van het land. We rijden dus steeds helemaal naar de kust om vervolgens weer tien kilometer het binnenland in te rijden. Het is wel een waanzinnig mooie route zo, dus erg vinden we dat niet. Onderweg komen we eigenlijk niets tegen dus de kilometers vliegen onder onze wielen door. Heel af en toe stoppen we voor een cache, en halverwege de route vinden we een dorp met 300 inwoners waar een café zit. Tijd voor een bakkie! Een half uurtje voor onze eindbestemming komen we in Hӧfn terecht, dit is de grootste plaats in de wijde omgeving met een schrikbarend inwoneraantal van wel 1800 mensen! Desondanks vinden we er alles wat we nodig hebben: een benzinestation, een goed gesorteerde supermarkt en een gezellig restaurantje waar we nog een lekkere bak koffie en een portie zalige fish & chips naar binnen werken. Daarna zetten we koers naar ons guesthouse. Dat ligt vijf kilometer van de ringweg af maar dan zit je wel compleet in the middle of nowhere! We slapen naast gigantische uitlopers van de gletsjer, dus met een beetje naar buiten kijken, wat leeswerk en Netflix (want het internet is hier – net als in de rest van het land trouwens – waanzinnig goed). Je zou het niet verwachten in een land als dit, maar overal hebben ze prima wifi en onderweg hebben we bijna overal wel 4G, soms zelfs als er in een omtrek van tien kilometer geen huis te bekennen is. Af en toe valt de dekking een uurtje weg, maar over het algemeen zijn we goed bereikbaar.

• 25 Mei 2019 - 05:09

Atie:

Hoi kids
    Als de route zo mooi is, dan is het niet erg om zo'n eind te rijden. Mooi dat er dan nog caches liggen!
    Waren de fish en chips echt lekker? Ik herinner het me, als een vette hap op een krant.