29 mei 2019: Arnes – Laugarvatn - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu 29 mei 2019: Arnes – Laugarvatn - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu

29 mei 2019: Arnes – Laugarvatn

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg NielsSandra

29 Mei 2019 | IJsland, Laugarvatn

Alweer onze laatste vakantiedag! Het is voorbij gevlogen maar het is ook wel weer lekker om naar huis te gaan. Maar niet voordat we de beroemde ‘Golden Circle’ route hebben gereden. Langs deze route liggen de meest populaire bezienswaardigheden van het land, en dat is te merken. Het is vandaag een stuk drukker dan de rust die we in de rest van het land hebben meegemaakt. Eigenlijk begon dat al in Vik, maar vandaag merken we pas echt goed dat dit toch wel een toeristische bestemming is. En dan moet het hoogseizoen nog beginnen! Onze eerste stop op de ‘Circle’ is de Gulfoss, een machtig mooie waterval waar elke seconde een flink aantal zwembaden aan water naar beneden komt. Wat een geweld! Echt gaaf om te zien maar er staat een koude wind dus we stappen redelijk verkleumd weer in de auto. Veel tijd om op te warmen is er niet, want binnen een kwartier staan we bij Strokkur, de beroemde geiser. Om de paar minuten spuit de geiser een paar meter in de hoogte, leuk om te zien maar het is er heel erg druk en koud dus we blijven hier niet al te lang hangen en warmen binnen op met een kop koffie. De volgende stop is weer een waterval: Bruarfoss. De lokale bevolking was de drukte waarschijnlijk zat, want alle drie de wegen naar de waterval zijn afgesloten met een slagboom! Dat betekent dat we drie kilometer enkele reis moeten lopen om hem te bewonderen, maar dat was het gelukkig wel waard. Op de foto’s is de waterval gek genoeg nog mooier dan in het echt, want dan komt de spectaculaire blauwe kleur nog beter naar voren! En de toeristenbussen slaan zo’n wandeling natuurlijk over, dus het is hier ook nog eens heerlijk rustig. Na nog een half uurtje toeren komen we uit bij Thingvellir. Een bijzondere locatie, want hier komen twee tectonische platen samen. Als je op het breekpunt gaat staan, kun je tegelijkertijd de Eurazische plaat en de Amerikaanse plaat aanraken. Geinig natuurlijk en indrukwekkend om te zien. De platen bewegen ook nog eens met twee centimeter per jaar van elkaar af dus het rommelt hier nog wel eens. Sterker nog: er vind hier elke dag wel een aardbeving plaats, al zijn die bijna altijd te licht om te voelen. Inmiddels begint de dag aardig te draaien en met meer dan 20.000 stappen op de teller zijn we ook wel aardig moe. We rijden terug naar Laugarvatn, waar we slapen, en eten daar een snelle hap. Nog een paar uurtjes relaxen op de kamer en op tijd naar bed, want we moeten morgen al om 6 uur op. Het was een prachtvakantie!

• 30 Mei 2019 - 05:44

Atie:

Wat apart die spuitende geiser.
    Mooi dat jullie zo genoten hebben van de vakantie.
    Goede reis en wel thuis, wat zullen Diesel, Ducati en Doeber weer blij zijn.