11 en 12 juni - Postojna - Salzburg - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu 11 en 12 juni - Postojna - Salzburg - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu

11 en 12 juni - Postojna - Salzburg

Door: Niels / Sandra

Blijf op de hoogte en volg NielsSandra

12 Juni 2017 | Oostenrijk, Salzburg

Dag 18: 11 juni – Postonja – Millstatt
Omdat we het plan een beetje hebben omgegooid hebben we vandaag een rustig dagje. We hoeven niet veel te rijden en we hebben ook niet echt iets op het oog waar we graag langs willen. Sandra hoorde van een collega dat het plaatsje Radovlijca wel leuk is om even doorheen te lopen, en het ligt op de route, dus daar eerst heengekoerst. Dit blijkt maar op een km of 6 van Bled te liggen, waar we onze eerste kennismaking met Slovenië hebben gehad anderhalve week geleden. Het dorpje is wat klein en nogal rustig op wat kerkgangers na. We zijn dan ook vroeg en gaan lekker op een terrasje zitten om lekker mensen te kijken. Na een heerlijke koffie en lokaal stuk taart (wat heel erg lijkt op onze tompoes) Hebben we het eigenlijk alweer snel gehad hier en rijden we weer door. Eigenlijk zijn we het land al uit voordat we het weten, zo groot is het nou ook weer niet. Door de Karawankentunnel en we zijn weer in Oostenrijk. Hier spenderen we een paar uur aan cachen en belanden we mooi op tijd in Millstatt. Ook hier zijn we op de heenweg al langsgeweest, maar het is qua afstand een mooie stop richting Salzburg. We zitten in leuk klein dorpje helemaal bovenop de berg die op het meer utikijkt. Ook hier blijkt het net als gisteren een beetje lastig te vinden. De eigenaresse komt net uit de stal en begint lekker vlot te praten en houdt zowat niet meer op, in het Duits… Ondanks dat ze merkt dat wij de taal niet machtig zijn, gaat ze lekker door met vertellen en vragen. Na een korte middagtuk gaan we naar Millstatt om wat te eten. Hier is ook een klein eventje, maar meer dan een gezin Duitsers is er niet. Het is vaderdag in Oostenrijk, dus iedereen zit bij paps te BBQ’en (dat is hier de traditie). Na wat zoeken naar een geschikt tentje om te eten zitten we nog even heerlijk in de zon. Het is toch eigenlijk bizar dat we in deze tijd van het jaar zo veel zonuren hebben gehad op deze vakantie. Om dat te vieren nemen we een ijsje als toetje, nou niet zomaar een ijsje, we zijn allebei misselijk en we hebben hem niet eens helemaal opgegeten. Was wel erg lekker! Na een warme douche zijn we eigenlijk wel weer bekaf en houden het op tijd voor gezien.
Dag 19: 12 juni – Millstatt – Salzburg
Gisteravond hebben we een hotelletje uitgezocht voor vandaag, we rijden naar Salzburg. Dit is nog niet eens twee uurtjes rijden dus we slapen lekker uit tot negen uur en genieten van een ontbijtje. De gastvrouw kookt nog een eitje voor ons, helemaal goed! Zo’n tien kilometer voor Salzburg maken we onze eerste stop van de dag voor een oude cache die we graag willen doen. Dit blijkt een uitdagende wandeling te zijn in een groot bos, ruim een kilometer heuvelopwaarts lopen. We worden wel beloond met een gaaf uitzicht en een zoektocht in een oude ruïne, en natuurlijk met een dolblije Diesel! Zeker de moeite waard dus. We zijn nog te vroeg om in te checken dus rijden naar het centrum van de stad. Salzburg blijkt erg mooi met pastelkleurige huizen, waaronder het geboorte- en het woonhuis van Mozart, waar we natuurlijk even gaan kijken. Daarna scheuren we van de dorst want het is 28 graden en flink benauwd, dus we strijken neer op een terras voor een biertje. We hebben onze glazen nog niet leeg of de lucht begint zomaar ineens te betrekken en het begint te waaien… Dit slaat ineens om in een keiharde rukwind die een parasol van het terras af gooit (zo’n grote!) De stoelen waaien ook om en de serveerster die met een blad met lege glazen liep, verliest haar hele blad, midden op straat… Niet veel later horen we ook al een eerste ambulance. Wij en de andere gasten helpen snel de serveerster met het opbinden van de overige parasols en dan peren we ‘m snel. Helaas begint het echt los te barsten dus moeten we schuilen voor de regen. Steeds als het iets droger wordt hoppen we verder richting de auto want die staat 800m verder geparkeerd. Niet ver, maar wel als het regent! Uiteindelijk bereiken we toch nog redelijk vlot de auto en rijden we naar ons overnachtingsadres, waar we te horen krijgen dat we een upgrade krijgen. Het hostel waar we hadden gereserveerd zit vol, maar wij mogen nu in het hotel slapen. Of we dat vervelend vinden? Nou nee, zeker niet als we zien dat de hotelkamer supergroot en luxe is, en we ook nog een gratis ontbijt erbij krijgen 

• 13 Juni 2017 - 10:01

Atie Groot:

Wat hebben jullie inderdaad mazzel met het weer!
    Maar hopen dat het snel weer opklaart.
    Veel plezier verder, groetjes mam.