Dag 18 - El Portal - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu Dag 18 - El Portal - Reisverslag uit El Portal, Verenigde Staten van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu

Dag 18 - El Portal

Door: Niels & Sandra

Blijf op de hoogte en volg NielsSandra

25 September 2013 | Verenigde Staten, El Portal

Vandaag hier voor een tweede nacht, wat inhoud dat we dus niet zo veel kilometers hoeven te rijden. Ondanks dat we vroeg naar bed zijn gegaan konden we allebei de slaap niet zo vatten. Het bed lag niet zo lekker en de weg vlak langs het hotel gaf flink wat overlast. Veel draaien leverde een niet complete nachtrust op. Dit resulteerde in een te laat opstaand pas getrouwd stel. Rond kwart voor 9 zaten we aan het ontbijtbuffet. Ze hadden niet bijzonder veel, maar een lekkere veelzijdige verse berg fruit als toetje ging er prima in! Om kwart over 9 stapten we in de auto om als eerste naar de Mariposa grove te gaan. Dat is het verste punt van het park en je doet daar ongeveer anderhalf uur over om er te komen. Wij waren iets vlotter, gelukkig maar, want het rijdt zo langzaam door de toeristen. Het is niet dat je onderweg zo veel ziet, want je rijdt midden door de drukke bossen. Daar eenmaal aangekomen bleek de parkeerplaats al vol te zijn en moesten we terug over dezelfde weg naar het enige kleine dorpje aan de weg. Daarvandaan konden we een shuttle bus pakken. Al met al kwamen we aan en zagen we de eerste kanjers al, het letterlijke hoogtepunt van Yosemite: sequoia bomen! Wat zijn die dingen groot en mooi. Echt niet te geloven, je wrijft je eerst nog eens een keer in de ogen om te kijken of je het wel goed ziet. We hebben hier een wandelroute gelopen omdat de tram die je door het hele park brengt 26.50 per persoon kost. Dat vonden we toch echt te gortig voor een uurtje. Het was een prachtige route met enkele mooie foto’s waar we ook nog leerden dat de vuren daar expres door de rangers worden aangestoken om het jonge gewas geen kans te geven de grote bomen te verstikken. Hierop volgend reden we terug naar Yosemite village, waar nog veel meer ander moois te bewonderen zou moeten zijn. Te midden van enorme rotspartijen ligt de vallei van Yosemite, waar ze een goede eenrichtingsverkeer weg doorheen hebben gelegd zodat je overal langskomt zonder op tegenliggers te hoeven letten. Hier hebben we een paar mooie stops gemaakt en een paar korte wandelingen gedaan. De natuur is hier echt prachtig. Helaas staan de meeste watervallen nu droog omdat alle sneeuw van afgelopen winter al is gesmolten. Bij het bezoekerscentrum nog een mooie promofilm gekeken over het park en de zon begon alweer flink te zakken. Deze dag is weer extreem snel voorbij gegaan. We besluiten dat het mooi geweest is en gaan terug naar het hotel om onze spulletjes op orde te brengen omdat we de auto morgen alweer in moeten leveren. We gaan weer eten bij dezelfde grill als gisteren en het smaakt weer prima. Vervolgens even opfrissen en de laatste zaken tussen de koffers verdelen zodat we morgen weer vlot op pad kunnen. We hebben weer een flinke rijdag voor de boeg.

• 27 September 2013 - 11:23

Jenny Nota:

Hee schatten,

Wat een enorme bomen,en wat zijn jullie dan klein!!
    Prachtig!!!
    Nu de auto al inleveren?Dat zal raar zijn??

Dikke kus.