10 - 13 juni: Aland - Vasteras - Reisverslag uit Västerås, Zweden van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu 10 - 13 juni: Aland - Vasteras - Reisverslag uit Västerås, Zweden van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu

10 - 13 juni: Aland - Vasteras

Blijf op de hoogte en volg NielsSandra

13 Juni 2018 | Zweden, Västerås

Oeps, een paar dagen vergeten het dagboek te plaatsen. Bij deze!!

10 juni: Aland
Gisteravond heeft Niels wat lopen McGyveren, een kleedje wat op het bed lag heeft hij over de gordijnrail gedrapeerd, waardoor het een stuk donkerder is op de kamer. Nou, dat helpt hoor! We slapen vandaag ontzettend uit, wat een verschil! Tijdens het ontbijt pakken we de kaart van Aland erbij en we besluiten om vandaag de westkant van het eiland te gaan verkennen. Gisteren hebben we het noorden gezien, en morgen gaan we voordat we met de ferry teruggaan naar het vasteland, naar het zuiden. Dus dan hebben we mooi bijna het hele eiland gezien. We hebben niet echt een specifiek doel vandaag dus we hoppen een beetje van cache naar cache en pakken af en toe de kaart erbij om te kijken of we nog ergens heen kunnen gaan. Aland is gevormd als een soort van zeester, met allemaal ‘armen’, waardoor je steeds heen en terug dezelfde weg moet rijden als je ergens heen wilt. Best grappig! We komen vandaag onder andere langs een postmuseum, aangezien Aland een belangrijke rol speelde in de postbezorging tussen Stockholm en Turku (Finland). Met Diesel mogen we uiteraard niet naar binnen maar het gebouw is ook al prachtig en we drinken hier meteen een bakkie koffie (filterkoffie, want je krijgt hier nergens iets anders!). Ook komen we nog terecht bij een Russisch fort middenin het bos. Zo zie je maar weer dat die caches je toch steeds weer op bijzondere plekjes brengen. Op deze manier (en omdat we schandalig hebben uitgeslapen) draait de dag al snel, dus na een late middagboodschap zitten we nog even een uurtje op het terras om daarna een hapje te eten. Na het eten stookt Niels alvast de sauna op – hoe klein deze camping ook is, ze hebben echt alles! – en een uurtje later gaan we daar dus even lekker opwarmen. Want hoewel het overdag met 25 graden heerlijk was, koelt het hier ’s avonds erg af! Na de sauna zijn we uiteraard lekker gaar en zitten we met een biertje nog even in het huisje, waar Diesel als eerste de ogen toe doet, en wij niet veel later volgen.
11 juni – Aland - Resaro
We worden vandaag weer wat eerder wakker, dat is prima, want we moeten uitchecken. Al opruimend zijn we het ontbijt aan het klaarmaken als de eigenaresse langskomt, met een wilde paniek voor Diesel. “honden hebben het niet zo op mij”. Dat is ook niet zo gek als je je achter de deur blijft verschuilen als een klein kind. Ze vraagt of wee een nachtje willen bijboeken, maar we hebben het plan al opgepakt om te gaan. De auto is al bijna weer geladen. Vandaag besluiten we de zuidkant en de hoofdstad eens te bezoeken voordat we pas om 18:30 de ferry pakken. Tijd zat dus. We rijden via de oudste cache van het land naar een wandelroute die alleen te bereiken is via allerlei bruggen die kleine eilandjes met elkaar verbinden. Het uitzicht op de baaien met de karakteristieke rode huizen is echt geweldig! We lopen deze ochtend twee wandelroutes waarbij de lucht toch wel flink blijft dreigen. Tijdens het laatste stuk begint het dan ook te regenen en zijn we het wel zat. We rijden terug naar Mariehamn, de hoofdstad en besluiten daar een koppie te gaan doen. Het dorpje, meer is het niet, is erg leuk maar niet zo groot. We zijn er zo doorheen. En dan weten we het eigenlijk niet meer. We hebben nog een paar uur voordat de ferry gaat, maar er is eigenlijk niet zo veel meer te zien en te doen. We laten Diesel nog even zwemmen, doen nog een paar caches en drinken nog even wat op een terrasje. Diesel mag in een parkje nog even achter een bal aan rennen, tot groot genoegen van de locals, want we horen ze steeds zeggen; “dat is toch een border collie?” Die zien ze hier dus niet zo veel. Ruim van te voren gaan we maar in de rij staan bij de ferry, we zijn nog niet eens de eersten… Na een klein uurtje mogen we de ferry op en scoren we een simpel avondmaal. Als we van boord rijden is het nog een uurtje naar onze slaapplaats voor vanavond. Alles rondom Stockholm is volgeboekt, waarschijnlijk is er een evenement aan de gang. Dat hebben wij weer.
12 juni – Resaro – Stockholm
We slapen langer dan verwacht en hebben het rijk voor ons alleen. Het huis is ook leeg. Iedereen is aan het werk. We nemen lekker onze tijd en doen alles op het gemakje. We bezoeken deze ochtend eerst de eilanden van de archipel. We rijden naar het uiterste puntje, dus zien we het meeste van de andere eilanden, dachten we… Dat viel wel een beetje tegen, want vanaf de weg was het allemaal niet zo bijzonder. Vaxholm zelf is wel een heel leuk klein dorpje langs het water waar we even lekker gelopen hebben en zijn neergestreken op een terras. Hier was het wel wat koud, maar je zat er heerlijk. Vervolgens rijden we via een paar caches naar een eventje bij de oudste cache van Zweden. Heel veel eventjes kunnen we niet bijwonen, dus dan pikken we deze wel even mee. Aangezien we deze oude cache ook graag willen doen, gaan we eerst hier langs en morgen Stockholm in. Hier zien we zelfs nog wat bekenden die we in Boedapest tegenkwamen. Na een leuke babbel rijden we door richting een schiereiland ten zuiden van Stockholm om een 5*5 earthcache te doen, jezelf door een grot heen wringen die niet toeristvriendelijk is… Het was een stukje rijden, maar erg gaaf! Diesel en Sandra vermaken zich ondertussen aan het water terwijl Niels door een donkere grot kruipt. Na afloop voelt Sandra zich niet zo lekker en besluiten we het hotel op te zoeken. Ergens in een achterbuurt van Stockholm naast een station, zodat we morgen een snelle uitvalsbasis hebben om de stad in te gaan. Na een kleffe stationshap blijven we nog een paar uur op de kamer hangen totdat de luiken weer dichtvallen.
13 juni – Stockholm – Vasteras
Vandaag zijn we op tijd wakker en na een niet al te bijzondere maaltijd, kleffe broodjes, checken we net na negenen uit. We mogen de auto de hele dag op de parking laten staan en kopen een treinkaartje om de stad in te gaan. Voordat we het weten staan we in het centrum. De gebouwen en straten zijn heel ruim opgezet en werkelijk waar prachtig. We hebben in een enkele straat zelfs het gevoel weer in Italië te zijn. Bij een andere krijgt Sandra het gevoel van Estland terug. We genieten van de zon voor zolang het duurt, want de bewolking trekt meer en meer aan. Daar waren we niet echt op gekleed. We lopen eigenlijk het hele centrum en het eiland Gamla door, waar veel mooie gebouwen staan. We kijken onze ogen uit en pikken onderweg alle caches mee. Alles ziet er goed onderhouden uit en we hebben het goed naar onze zin. Ondanks de koffie tussendoor beginnen we het toch wel wat koud te krijgen en beginnen we al op tijd aan de terugweg. We nemen de trein terug (als we tenminste niet 10 minuten bij de noordwaartse treinen blijven staan voordat we door hebben dat we zuidwaarts moeten hebben). We halen de auto op en rijden via het cultuurhistorische museum de stad uit. Omdat alles op eilanden is gebouwd zijn ze ook met tunnels verbonden. Wij krijgen het natuurlijk weer voor elkaar om de afslag in de tunnel te missen en flink om moeten rijden voordat we op de bestemming aan te komen. Inmiddels zijn we ook net buiten de stad weer een tijdje bezig geweest en loopt het al richting vijven. We moeten nog naar een betaalbaar hotel. We besluiten om nog een goed uur door te rijden naar Vasteras zodat we alweer op weg zijn voor een volgende bestemming. (in Stockholm is nog maar weinig beschikbaar, of schreeuwend duur). Onderweg hebben we redelijk wat file en begint het lekker te regenen, ook voor het eerst… In het hotel moeten eerst een paar lange broeken aan, het is best koud geworden. We laten Diesel even op de kamer en eten aan de overkant een pizza. Vervolgens zijn we het hotel niet meer uit te slaan.

• 13 Juni 2018 - 21:19

Atie:

Wat grappig dat jullie bekenden tegenkwamen uit Boedapest.
    Volgens mij was er een atletiek evenement in Stockholm.
    We misten jullie verslagen wel, want het is leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Veel plezier verder, groetjes.