2 juni: Rastoke - Reisverslag uit Plitvica, Kroatië van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu 2 juni: Rastoke - Reisverslag uit Plitvica, Kroatië van NielsSandra Nota - WaarBenJij.nu

2 juni: Rastoke

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg NielsSandra

02 Juni 2017 | Kroatië, Plitvica

Foto's lukken helaas nu even niet door slecht internet....

Vanmorgen zijn we erg vroeg wakker want we hebben boven geen gordijnen. We worden lekker door de zon gewekt en starten langzaam op. Zodra we ons buiten vertonen om Diesel uit te laten geeft de eigenaresse aan dat ze zo het ontbijt komt brengen. We wachten het rustig af en zien dan vervolgens een continentaal ontbijt voor ons neergezet worden, niet te kort! Ze blijven maar lopen met heel veel lekkers en het kan niet op. We schransen ons helemaal vol, want alles is lekker. Wat wil je nog meer, je ontbijt wordt gebracht en je zit heerlijk in het zonnetje te eten. Vandaag gaan we naar de Plitvice meren, een slordige 20 km verderop. Op het moment dat we daar aankomen blijken er al flink wat bussen met toeristen gedropt te zijn, zo massaal hadden we het niet verwacht. Eerlijk is eerlijk, als je 10 minuten voor de kassa staat te wachten en je loopt de eerste kilometer hutje mutje over een paar houten balken die niet al te breed zijn, weet je wel dat het wat bijzonders moet zijn. Dat blijkt het ook. We hadden vooraf een wandeling van 8 km uitgekozen, waarbij we halverwege met een bootje overgevaren en het laatste stuk met een treintje teruggebracht worden. Gelukkig neemt de drukte af naarmate we meer hoger komen en we verder wandelen. Deze meren bestaan uit een aantal terrassen waar het volgende terras via watervallen gevoed wordt. Het is hier een stukje prachtig natuurschoon waar een route doorheen is gelegd die voor het grootste gedeelte uit houten balken bestaat. Soms loop je letterlijk over een waterval heen en in het geval van een aantal grote worden we heerlijk gekoeld door de nevel. Zo draait de dag al snel, met name doordat we lang moeten wachten bij de boot. Rond vijven vertrekken we naar een supermarkt, waar ze achteraf bijna niets blijken te hebben, om thuis te koken. Als we net thuis zijn zit er een muis in onze vuilnisbak en begint het als een gek te waaien, maar dan ook echt heel hard! Het koelt meteen af en we horen het onweer naderen.

• 02 Juni 2017 - 23:31

Atie Groot:

War worden jullie lekker verwend met zo'n ontbijt, maar daar is het dan ook vakantie voor. Wat een mooie en spectaculaire wandeling zal dat geweest zijn!
    Krijgen jullie toch dat onweer nog, wat jullie gisteren hebben gezien, hopen maar dat de bui meevalt en dat het morgen weer mooi weer is. Veel plezier verder in Kroatie.

• 04 Juni 2017 - 11:42

J:

Bijzondere natuur,dat kan niet anders zo te lezen,ik denk dat het heerlijk is dat jullie Diesel mee hebben,die zal zich ook suf genieten,maar misschien is het soms ook een beetje onhandig als er ergens geen honden toegestaan zijn,dan moet je je schema aanpassen denk ik.dikke kus voor jullie drietjes.